3.2 de eerste auto

Klik op het plaatje voor de link.

  

 De ontwikkeling van de auto

 

 

 

 

 

Het allereerste voertuig wat uit zichzelf voortbewoog

 

De auto zoals wij die nu kennen, heeft een lange ontwikkeling doorgemaakt.

De Franse uitvinder Nicolas-Joseph Cugnot  kan worden beschouwd

als de uitvinder van het eerste voertuig dat uit zichzelf kon voortbewegen.

Hij bouwde de eerste auto rond 1770.

Het was eigenlijk een stoommachine op vier wielen.

Het was moeilijk om er een ritje mee te maken.

 

 

Eerste auto met benzinemotor

 

Karl Benz bouwde in 1885 de eerste auto met een benzinemotor.

Zijn auto had drie houten wielen en hij reed niet harder dan 15 k per uur.

Hiervoor gebruikte men karren getrokken door paarden.

 

 

 

 

 

 

 

 

Karl Benz

 

De allereerste auto werd gebouwd door Karl Benz

in 1885.

Ze vonden het toen maar erg gevaarlijk.

De auto’s gingen niet harder dan 30 km per uur.

 

 

Ontwikkelingen

 

Omstreeks 1895 ontstonden er autofabrieken van Daimler, Benz, Renault en Peugeot.

Al gauw kreeg de auto vier wielen, een dak, glazen ramen en

een rond stuur.

Ze kregen goede veren en luchtbanden.

Rond 1900 hadden de meeste auto's een versnellingsbak,

waarmee je kunt sneller rijden.

Er zitten tandwielen in, die je aan elkaar kunt schakelen.

 

   

 

Henry Ford

 

In 1908 kwam in de hoge autoprijzen verandering.

De Amerikaan Henry Ford ontwierp toen

de T-ford.

Het was de eerste auto die niet meer helemaal met de hand en op speciale bestelling werd gemaakt, maar in serie op de lopende band

werd gebouwd.

 

T-Ford

 

De oorspronkelijke prijs van de T-Ford was rond de 850 dollar

Maar door de steeds snellere en eenvoudige productie daalde de prijs langzamerhand tot 260 dollar in het jaar 1925.

 

 

 

 

 

Wie hadden er een auto?

 In Europa reden in de jaren 20 en 30 alleen rijke mensen in auto's.

Die auto's waren vaak ook nog kleiner dan in Amerika.

 

Auto’s in Europa

 

In de jaren ‘30 kwam de autoproductie in Europa op gang.

Merken als Fiat (Italië), Citroen (Frankrijk), en Austin (Engeland) probeerden goedkopere auto’s te maken.

Dit lukte alleen in Duitsland met de kever, die heette toen

een KDF-wagen (Kraft durch Freude = kracht door vreugde)

 

Fiat

 

Citroën

 

Austin Martin

  

De kever

 

In 1937 ontworpen door Ferdinand Porsche

in opdracht van de dictator Hitler.

 Hitler had geëist dat de auto:

 

•maximaal 1000 mark kostte

•1 liter voor 10 km verbruikte

•4 personen kon vervoeren

•100 km per uur kon rijden

 

Het is de meest verkochte auto uit de geschiedenis

en ook de langst geproduceerde.

 

 

Net na de oorlog

 

Goedkope auto’s net na de oorlog.

 

  

 

 

 Heimler,  BMW-isetta,  Goliath

 

Andere oude auto’s

 

 De eend

 

 

 

Mini

 

 


Ga naar de vragen voor lb1m

Ga naar de vragen voor lb1n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Download het onderstaande word-document voor de rest van de opdracht!

3.2 Opdracht samenvating.docx
Word – 15,4 KB 215 downloads